موتور TU5 ، درباره ی محبوب ترین موتور ایران بیشتر بدانید

همین موتور برروی اتومبیلهای سمند LX و سمند سورن و دنا به بازار ارائه شده میباشد و به واسطه توان و عجله بالا به کار گیری از آن رو به افزایش است. ایجاد انبوه موتور ملی ۱.۷ لیتری او‌لین موتور از این مدل آغاز شده ولی ساخت این موتور پیشرفته که احتمالا آن را بتوان پیشرفتهترین موتور ایرانخودرو نامید بارها به تاخیر افتاده است. او‌لین پژو پارس که با موتور tu۵ عرضه شد پژو پارس LX کلاس ۱۲ اسم گرفت. این موتور به عامل مصرف بالای ۱۲ لیتریاش در ۱۰۰ کیلومتر علتی برای از دستدادن مشتریان در شرایط نو سهمیهبندی بنزین شده است. برای این در خودروی تازه تیبا گیربکس پراید در دنده دو به نوع ای تقویت شد تا بتواند گشتاور بالای همین موتور را تحمل کند. گیربکس پراید تحمل گشتاور بالای این موتور را نداشت. مصرف بالای سوخت و استهلاک، ترمزهای بد، طرح دیرین و اعصاب خردکن خودرو، و تعدادی نقص‌ دیگه که ابلاغ آن از صبر بیرون است! برای همین موتور دیزلی، سیستم پاشش مستقیم که حساس فناوری یک‌سری راهه فشار بالای سوخت هست در نظر گرفته شده است. پس از طراحی موتور ملی اساسی اسم EF7 دارای مشارکت شرکت FEV آلمان و موتور توربو شارژ ملی ۱.۴ لیتری از خانواده موتور ملی، موتور دیزلی، چهارمین موتوری است که بر اساس موتور EF7 طراحی شده است. واتر پمپ: وظیفه به گردش کردش درآوردن آب در سیستم خنک کننده را بر عهده دارد. پس قدمت مشخصی ندارد و اکثر به طرز کارکرد و حالت محافظت بستگی دارد. می بایست دید در موقعیت واقعی عملکرد این موتور به چه صورت خواهد بود البته براساس اطلاعات بر روی ورقه همین موتور چنانچه بر روی خودرویی نصب شود، بهترین آیتم به جهت خرید کردن خواهد بود چرا که دارای مصرف ۲۵درصد کمتر، آلودگی کمتر و گشتاور و اقتدار بیشتری دارد. بدین ترتیب می توان اخذ که اطلاعاتی که ایرانخودرو درباره این پیشرانه منتشر کرده (گشتاور ۱۵۳ n.m و قدرت ۱۰۰ hp) در رخ به کارگیری از بنزین سوپر و حالت نزدیک به آزمایشگاه به دست خواهد آمد. نام موتور EF7 بهنوعی کلیدی نام خانواده سمند گره خورده و اکثر وقت ها دارندگان ماشین سمند، همین پیشرانه را اهمیت همین اتومبیل میشناسند. همین موتور هماکنون در اتومبیل پژو ۲۰۶ به کار گیری می شود و گزیده از آن در کشور‌ایران ساخته میشود. علاوه بر آن سیستم صوتی همین ماشین می تواند ای یو ایکس (aux)، نشانه گر و سی دی را هم پشتیبانی نماید که در جور خود یک پیشرفت محسوب می شود، تغییراتی که در ورژن LX پژوپارس هم وجود دارد. سیستم برق مالتي پلكس: در این جور سیستم الکتریسیته کشی از سیم به جهت ارتباط بین بخش های متفاوت ماشین به کارگیری نمی شود و به جای آن قطعاتی به نام “نُد” به جهت هر قطعه برقی وجود داراست که می توانند به شکل هوشمند دیتاها را دریافت کنند، آن ها را تحلیل کنند و دیتا های اضطراری را به قطعات هدف بفرستند. همین کلاس شبیه کلاس ۱۷ می باشد و تفاوت کلاس ۱۹ حساس ۱۷ به کارگیری از ترمز عقب ظرف ای به جای ترمز دیسکی است و هیچ تغییر و تحول خاصی دیگری در این ماشین بازدید نمی شود. از طرفی آنتن خودرو هم به شکل کوسه ای و در سقف قرار داراست و مانند سمند های آن سال بر روی کنار صندوق عقب نیست. همین موتور ۱۳۹۷ سیسی حجم دارد و ۹۵ اسب بخار توان در موقعیت بنزینی و ۸۴ اسببخار در وضعیت گاز سوز قدرت تولید میکند گشتاور آن نیز در وضعیت بنزین ۱۲۵ نیوتنمتر در ۴۵۰۰ به دور و ۱۱۱ نیوتنمتر در ۴۵۰۰ در شرایط گاز ساخت می کند. گفته می شود که مصرف سوخت همین اتومبیل ۱۰درصد کاهش از پراید هست اما این موتور آیتم دوچندان بهتری نسبت به موتور پراید هست این موتور یک عدد از ارزانترین موتورهای ایرانی در این کلاس هم محسوب می گردد گشتاور این کالا هم از ۱۰۳ نیوتنمتر به ۱۲۴ نیوتنمتر ارتقاء یافته میباشد . گشتاور این موتور نیز حدود ۳۰ نیوتنمتر کمتر موتور TU5 است که عملکردی ضعیفی دارد. براساس اعلام شرکت مگاموتور، تولید کننده قوای محرکه سایپا، همین موتور ۸درصد مصرف کمتری نسبت به پراید دارااست . حتی در بعضی از مثال های تولیدی ورژن ی LX نیز که عرضه ی محدودی دارااست ، مالکان از تحت بودن کیفیت تولید و مونتاژ و وجود سر و صدای اضافی در درون کابین گلایه دارند. از سوی دیگر در بعضا از موردها ادوات و تجهیزات کابین نیز کارایی صحیحی نداشته و دردسرهای متعددی را برای صاحب و مالک ماشین ایجاد خواهند کرد. نقص‌ مهم در تاخیر تولید این موتور که او‌لین موتور اساس گازسوز جمهوری اسلامی ایران میباشد خلل ساخت درون قطعات همین موتور حساس استانداردهای بالا و سختی ترخیص بعضی قطعات از موتور tu5 قیمت گمرک بوده است. مبنای اساسی طراحی همین خودرو پژو 405 بوده و وقتی که وارد بازار شد ایرانخودرو آن را لوکسترین خودرو داخلی نامید. به تازگی دعوت نامه ی این خودرو جهت کامل شدن وجه مهم مبلغ 49.900.000 تومان به دست مشتریان رسیده است که همین ماشین را وارد دوران ی مالامال رقابتی می کند و در درمقابل رقبایی مثل جیلی GC6 مهم بها 47,800,000 تومان ، تندر نود اتوماتیک کلیدی بها 47,485,000 تومان ، تندر پلاس اتوماتیک اساسی قیمت 49,100,000 تومان، رنو ساندرو اتوماتیک حساس ارزش 49,900,000 تومان ، برلیانس های H220 و H230اتوماتیک اصلی بها 45,000,000 تومان، دانگ فنگ اچ سی کراس اهمیت بها 45,524,000 تومان و ساینا اتوماتیک حساس قیمت 38,450,000 تومان قرار می دهد که همانطور که مشاهده می کنید ، نسبتاً از تمامی رقبایش گران تر هست و اساسی توجه به کیفیت مونتاژ پژو پارس های اخیر ایران خودرو و سابق بودن گیربکس آن ، خرید کردن آن مقداری ریسک به یار خواهد داشت.

ایندکسر